pappa fixad

nu är det bara det här med namn kvar.

Under julledigheten hade det kommit en påminnelse från socialtjänsten om att det var hög tid för oss att boka en tid för att skriva på papprena om faderskap. Världens töntigaste påhitt om du frågar mig. Måste finnas smidigare sätt att lösa det hela på.

Nåja vi bokade en tid i alla fall och var dit idag. Hela mina förmiddag gick åt till att irritera mig över det faktum att jag skulle behöva ta med hela familjen ut i smällkall kyla för att skriva på ett papper som jag lika gärna kunnat klicka svar på över internet. Nästan så att jag fortfarande är lite irriterad och det trots att pappret redan är påskrivet och jag nu aldrig mer behöver bege mig dit för att skriva på fler sådana.

Det bästa är att det är viktigt att man uppger barnets födelsevikt så att socialtjänstpersonen kan räkna ut en precis konceptionstid. 

Socialtjänstpersonen: Hur mycket vägde Helge när han föddes?
Vi: 3580 gram
Socialtjänstpersonen: Det innebär att konceptionstiden är någon gång mellan 27:e januari och 5:e mars.

Aha...då vet vi precis. Då är det bara för David att checka sin almanacka för att se om han kanske möjligen var iväg på tjänsteresa just det precisa datumet och alltså inte kan vara Helges pappa ;-)

Vad hade måntro hänt om vi kommit ihåg fel och sagt Alvins vikt istället som var hela 90 gram mindre...hade konceptionstiden då kanske ändrats till 28:e januari till 6:e mars.

Och tänk om vi hade varit gifta..då hade vi sluppit det här besöket helt för är man gift kan man absolut inte ha sex med någon annan...till skillnad från oss andra enbart förlovade sambos.

Nä nu måste jag släppa det här..annars kan det nog sabba hela min vecka.


Lilla H: fortfarande namnlös men nu med en pappa i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag vill minas att det för några år sedan pratades om att sambo skulle registreras som barnets far automatioskt, men det verkar inte ha hänt mycket. Det är ju så otroligt löjligt att man på heder och samvete ska skriva på papper om att det inte finns några andra möjligheter till faderskapet. Jag undrar hur mycket tid och pengar det här systemet kostar?

2011-01-06 @ 12:39:10
URL: http://idassida.blogg.se/
Postat av: Petra

Ja, det där är ruggit irriterande. Vi fick efter samtal för att boka tid i alla fall pappren hemskickade till oss bara att signa, visserligen med två vittnen. Tack gode gud för lite mer mänskliga kommunmänniskor.



kram

2011-01-10 @ 23:55:32
URL: http://septemberflikkan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0